Alles over de bijtelling van uw youngtimer, oldtimer of klassieker

                                                                    
                                                                    Klik op het LinkedIn logo om
                                                              naar onze groep op LinkedIn te gaan

Het team achter bijtellingoldtimer.nl / bijtellingyoungtimer.nl

Graag stel ik u het team achter deze site en onze actie voor. Nadat ik eind februari 2009 even snel deze site opende en om mij heen ging bellen, kwam ik na enkele weken in contact met Hans Horwitz en Han Terneldeli, inmiddels trouwe steunpilaren van onze actie. Harald Beenakkers is zelfstandige en werkt bij mij op de kamer op ons kantoor in het Aartbisdom Utrecht te Zeist. Harald heeft zich extra hard ingezet in de vele uren waarin ikzelf niet beschikbaar was vanwege de actie. Natuurlijk worden wij getipt, geadviseerd en gesteund door de inmiddels bijna 3.000 steunbetuigers, waarvoor dank! Wouter van Embden.

Link naar Hans Horwitz
Link naar Han Terneldeli
Link naar Harald Beenakkers (bestuurder van stichting)
Link naar Wouter van Embden (betuurder van stichting)

Wouter van Embden, oprichter protestsite

Corporate IPWouter van EmbdenMijn naam is Wouter van Embden (34 jaar). Ik ben de eigenaar van ICT bedrijf Corporate IP. Ik heb onder andere 5 jaar als ICT-Manager bij Achmea gewerkt. Eind 2007 ben ik voor mijzelf begonnen. De vrijheid van ondernemerschap en de goede relatie met mijn klanten, spreken mij enorm aan. Mijn bedrijf is onder andere gespecialiseerd in maatwerksoftware en Joomla websites (websites die volledig door de klant beheerd kunnen worden). Ook deze site is volledig gebaseerd op het gratis Content Management Systeem Joomla. Daarnaast ben ik ook beschikbaar als (interim) ICT-Manager.

Neem voor onze diensten vooral contact met ons op!

 


Het initiatief
Wouter en zijn BMWEind februari 2009 was ik bij mijn garagebedrijf Wigbold in Zeist. Ik kom graag bij Wigbold, het is een eenmansgarage met veel ervaring met oudere BMW's, een echte aanrader. Echter, deze keer resulteerde het bezoek in een enorme kater. Via Wigbold kwam ik erachter dat de bijtelling op basis van de economische waarde voor youngtimers per 1 januari 2010 zou vervallen.

Te gek voor woorden!
Ik kon mijn oren niet geloven! Eenmaal op kantoor heb ik direct uitgezocht of het verhaal klopte. Dat was overigens niet gemakkelijk omdat er vrijwel niets over te vinden was. Maar helaas, het was wel waar. De dagen erna werd ik bozer en bozer. Ik had vorig jaar mijn jonge Espace met een enorm verlies verkocht om vervolgens een mooie BMW 5 touring uit 1993 met geregelde catalysator te kopen. Naast de aanschaf heb ik in deze BMW meer dan € 5.000,- in een jaar geïnvesteerd, inmiddels rijdt deze auto prima en voldoet ruimschoots aan alle normen voor uitstoot. Eenmaal aan het rekenen bleek dat de bijtelling voor deze auto per 1 januari 2010 met maar liefst € 700,- per maand netto omhoog zou gaan! Concreet betekent dit natuurlijk dat de auto niet meer zakelijk en privé te berijden is. Om de krachten te bundelen begon ik met deze site, niet wetende dat het in korte tijd zou uitgroeien tot een project ter grootte van een groot ICT project!

Petitie
Wij hebbden een petitie aangeboden aan de vaste Kamercommisie van Financiën, hieronder de conclusie van onze petitie:
1. De cijfermatige onderbouwing van het amendement klopt niet; noch qua aantal ondernemers/ZZP-ers, noch qua waarde van de betrokken auto’s. Daardoor bedraagt de lastenverhoging niet ca. € 21 miljoen, maar € 150 miljoen.
2. De maatregel is volledig uit de lucht komen vallen, zonder enige vooraankondiging of overleg met de betrokkenen.
3. De doelstelling om het wagenpark te verjongen wordt vrijwel zeker niet gehaald omdat vele youngtimerbezitters aangeven uit te zullen wijken naar oldtimers (25 jaar of ouder) of er een auto bijkopen om zakelijk- en privégebruik geheel te scheiden. De effecten zijn dus tegengesteld: veroudering en vermeerdering van het wagenpark.
4. Wijziging van de bijtellingregeling voor zakelijke youngtimers treft een kleine kwetsbare groep van (startende) ondernemers en ZZP-ers die het onder de slechte economische omstandigheden al moeilijk genoeg heeft.