Alles over de bijtelling van uw youngtimer, oldtimer of klassieker

                                                                    
                                                                    Klik op het LinkedIn logo om
                                                              naar onze groep op LinkedIn te gaan


Reacties van bezoekers

gastenboekWat vindt u van de voornemens om vanaf 25 jaar de bijtelling te baseren op de economische waarde? Hier kunt u reacties van anderen lezen en zelf een reactie achterlaten. U dient alle velden in te vullen, uw emailadres wordt niet op de site getoond. Het formulier om een reactie achter te laten treft u onderaan deze pagina.

Geef alstublieft aan of u momenteel gebruik maakt van deze regeling en wat uw beroep is. Wij zijn ook benieuwd wat u van plan bent wanneer de regeling daadwerkelijk wordt verschoven van 15 naar 25 jaar (overweegt u de auto prive te gaan rijden, overweegt u een 25 jaar oude auto te kopen/importeren, overweegt u een nieuwere auto van de zaak te gaan leasen/aan te schaffen, enz.)

LET OP: Het is niet langer mogelijk om reacties te plaatsen.

 

Remco: Met dank aan de CU/PvdA

Toch maar eieren voor mijn geld gekozen en de 17 jarige Golf VR6 aan de kant gezet en een "smerige" 25 jaar oude Mercedes 280GE in bedrijf genomen. Met gemengde gevoelens rij ik in mijn nieuwe auto. Jammer dat het zo moet in dit land. Nu is het wachten voordat de regering ook deze regeling om zeep helpt.

 

dinsdag, 28 april 2009

Edwin blank: Onbetrouwbare overheid

Indien deze aanpassing per 2010 definitief doorgaat, betekend dit oa. dat de waarde van de betere youngtimers minstens zullen halveren.

Het belangrijkste voor mij is dat de Nederlandese overheid NIET BETROUWBAAR is.

Indien deze (zinlose) maatregel doorgedrukt moet worden, zou het op zijn minst fatsoenlijk zijn om de bestaande bezitters van deze auto's niet te duperen.

Maar zolang de tweede kamer voor 95% bestaat uit mensen die uit de overheids en semie-overheidssector komen, zullen dit soort maatgregelen blijven volgen.

Ik zal mijn Mercedes S Klasse privë overnemen, betalen zal ik nooit.

Indien iedereen dit doet, zullen de opbrengsten minus de geforceerde boekverliezen negatief zijn zoals bijna alle maatregelen van deze zg. volksvetegenwoordigers.

Compliment aan de initiatiefnemer van dit protest, laten we desnoods via de rechter het totale gebrek aan redelijkheid en billikheid aantonen.

maandag, 27 april 2009

marc speeckaert: hoeveel energie kost het om een nieuwe a...

hallo, als we de youngtimers aan de kant moeten zetten en een nieuwe auto moeten gaan kopen moeten we ook eens stil staan bij de vraag " hoeveel energie het kost en hoeveel vervuiling we hebben om een nieuwe auto op de wereld te zetten en rijklaar te maken. Volgens mij kun je hiervoor een hele hoop kilometers rijden met een youngtimer.

dinsdag, 07 april 2009

Michel: Is dit nu het niveau van ondernemend Ned...

Tjonge jonge "heren", deze site begon met het uitwisselen van redelijke argumenten maar het niveau daalt nu wel tot een niveau wat amper meer serieus te nemen is.

"Nederland het meest achterlijke land dat er is", "corrupte ambtenarendictatuur", "ChristenUnie 's zondags in de kerk bedenken wie we 's maandags kunnen naaien".

Kom op zeg, als dit soort argumenten het tij moet keren dan geef ik dit initiatief weinig kans.

@Marco Hof: (schrale) troost: een gerealiseerd boekverlies op je auto is zonder meer aftrekbaar, dat staat los van de 20%-afschrijvingsgrens.

 

 

 

maandag, 30 maart 2009

martin, ikke dus: nieuwe regeling van rampenkabinet

De oplossing van dit probleem ligt niet in de bijtelling voor oude auto's maar het op starten van een nieuw koeriersbedrijf in Nederland en gesteunt door Groen Niks en de PvdA. Ik als ZZP ( staat voor zelfstandig zonder poen ) werk me al 20 jaar een slag in de ronte om mijn gezin in leven te houden. Nu heb ik het luminele idee om een sneltransport bedrijf te starten met een Ponykar en een mooie kreupele shetlander er voor. Ik krijg subsidie van Groen Niks want ik ben CO neutraal, maak geen lawaai, steun het millieu maar schijt wel op de stoep van het Binnenhuis. Zijn de meeste regeringstrouwe onderdanen dan lucht voor dit kabinet of zijn de meeste die dit waanzinnige idee steunen dan net z,n vlees aanhangsel wat onder mijn ponny hangt.  Weer een bedrijfstak om zeep geholpen. Christen Unie, zondags in de kerk bedenken wie we s'maandag kunnen naaien.

vrijdag, 27 maart 2009

Bert Hijnekamp: Gloeiendegloeiendegloeiende

Ik rij in een oude chevrolet G20 omdat dit voor mij betaalbaar is en hij blijft met al die motorblokken (revisie bedrijf) ook heel.

Prive rijden is geen optie 1800 euro wegenbelasting op gas.

Hij heeft nu na 415000 km een HC van 52     0,02% co2 stationaire en lambda 1 bij 3000rpm. zoek mij een even sterk werkpaard dat dit kan evenaren voor dit geld. dagwaarde 1500 euro hoezo milieu onvriendelijk.

Wij wonen als kleine ondernemer in het meest achtelijke land wat er is ook corrupt trouwens nummer 5 op de wereldlijst.

De mensen in denhaag weten niet echt wie het geld verdiend, maar dat zijn wij. Ik werk soms 17 uur per dag volgens de belastingdienst is dat onmogenlijk. En ik wil mijn uurloon niet eens weten, want ik denk dat ik dan voor de trein ga liggen.

Lachen he dat iedere groen linkse pvda er en en nog meer van die ellende denkt dat iedere ondernemer schat rijk is.

Nou laat ik dit vertellen het is bij de meeste gewoon op

vrijdag, 27 maart 2009

Ook ondernemer: Steunmaatregelen

Met mijn oudere auto (v.v. 2 katalysatoren) steun ik met ieder garage bezoek weer de Nederlandse economie. Dit i.t.t. bij het aanschaffen van een nieuwe (in het buitenland geproduceerde) auto.

donderdag, 26 maart 2009

R. Diephuis: Dus toch maar liever verhuizen...?

Tja, het zijn dit soort onredelijke en onhebbelijke kostenverzwaringen die mij 12 jaar geleden hebben doen besluiten naar duitsland te verhuizen. Mij zien ze in NL niet meer terug. Ik heb nu een zaak in NL en één in Dld, 4 auto's van de zaak op D kenteken. Mijn werknemers zijn duitsers, ook als ze in NL werken.

BPM (en dus grijs kenteken) kennen we hier niet, scheelt 45% op de aanschaf. Wegenbelasting voor de MPV's die worden gereden, Lancia Phedra's 2,2 diesel, gewicht 1900 kg, is hier € 340 per jaar. Ik zelf rij daarnaast een BMW Z4 3.0 SI Coupé, 2007, wegenbelasting € 145 per jaar. Bijtelling kennen ze hier ook, 1% per maand van de fidscale boekwaarde (ex BTW dus)

 Vorig jaar was hier een grote ophef over de nieuwe regeling voor de aftrek/belastingvrije vergoeding van woon/werk kms. Die werd fors ingekrompen, waarbij de eerste 30 km voor eigen rekening kwamen. Maar er is hier een wettelijke waakhond, het Verfassungsgericht, dat wettelijke maatregelen hetzij uit eigen initiatief hetzij na klachten van burgers onder de loep neemt. De uitspraken zijn bindend. Zo heeft het Verfassungsgericht deze wettelijke maatregel dus afgekeurd en de regering opgedragen deze in te trekken en met terugwerkende kracht alsnog de vergoedingen te velenen/aftrekposten te accepteren.

Gek dat Nederland zo veel jaar na 1945 verworden is tot een corrupte ambtenarendictatuur terwijl juist in Dld al het mogelijke werd en wordt gedaan om de democratische beginselen en de rechtspositie van het individu, de burger, te waarborgen.  Dat houdt ook in dat corrupte ambtenaren en politici hier achter de tralies verdwijnen, in plaats van in het allerslechtste geval met wachtgeld naar huis gestuurd te worden... als ze tenminste niet worden weggepromoveerd of als extern departementaal adviseur hun miserabele handwerk gewoon kunnen voortzetten.

Die Holländer? Ach die sind so locker...

Ik wens jullie veel succes met jullie actie. Nederland verdient beter. 

 

 

woensdag, 25 maart 2009

Willem: Werknemer

Nou lees ik op al die sites en in de meeste reacties dat e.e.a. vooral de ondernemer treft.

Nou ben ik zelf werknemer en heb de mogelijk van de werkgever gekregen met een klassieke Saab uit `92 te rijden, maar omdat in alle informatie inzake deze regeling over "de ondernemer" of "de werkgever" wordt gesproken twijfel ik of ik überhaupt als werknemer wel gebruik van deze regeling mag maken. Wie heeft het antwoord?

--------------------------------------------------
Reactie van Wouter van Embden van bijtellingoldtimer.nl

Beste Willem, zeker mag u ook gebruik maken van deze regeling. De overheid maakt geen onderscheid tussen werkgever/ondernemer of werknemer. De kwestie is enkel dat een auto van de zaak ter beschikking gesteld wordt en ook prive gebruikt mag worden. Wij hebben een aantal (4) reacties ontvangen van werknemers die in een auto rijden van 15 tot 25 jaar. Uiteraard komen wij net zo hard voor uw belangen op als voor die van ondernemers. Waarom wij ons primair richten op ondernemers is dat deze regeling voor meer dan 95% ondernemers zal treffen. Overigens is het voor een werknemer als u en uw werkgever natuurlijk wel extra zuur. Uw werkgever investeert voor u in een mooie schone youngtimer en vervolgens wordt de bijtelling voor u enorm verhoogd, laten we hopen dat de politici op andere ideeën te brengen zijn.

dinsdag, 24 maart 2009

Frank: nog steeds niet wakker ?

dit is de zoveelste regeling waar we mee achteruitgaan denk eens terug aan grijskentekenellende mbt jeeps, dubbele cabine,houderschapsbelasting verhoging etc etc als DGA heb ik gewoon de keuze gemaakt om 1 goedkope besteller als bedrijfswagen te gebruiken en mijn prive auto is en blijft prive ! geen bijtelling oid, als ik alle uren moet gaan besteden aan invullen van km registratie,ritregistratie etc heb ik geen tijd om te werken misschien wil de overheid gewoon minder auto's /BPM/ BTW etc ??? de afschrijvingen van de doelgroep auto's zal gigantisch zijn , doet mij denken aan oude grijs regeling,bpm slurptax etc Met al deze regelingen uit het verleden is er toch echt niemand op vooruit gegaan ! en de verhogingen de laatste 10 jaar van wegenbelasting/houderschapsbelasting zegt toch al genoeg Sterkte gewenst met jullie actie ,ziet er alleen weinig rooskleurig uit ,helaas......

zaterdag, 21 maart 2009

Mercedes rijder: Geen oplossing

 

Ik rijd zakelijk 1991 Mercedes met de huidige regeling. Ben nu naarstig op zoek naar auto van voor 1984 die ik op gas of diesel kan rijden. De regeling per 2010 lijkt me verschuiving van het probleem en stimulans om juist nog oudere auto te gaan rijden. Per 2010 is het het schrappen van de 15 jaar regel, per 2012 het bevriezen van de 25 jaar vrijstelling voor houderschapsbelasting en tegelijk het introduceren van rekeningrijden waarvan geheel nog niet duidelijk is wat voor auto je dan het beste prive of zakelijk kan rijden. 

Iedereen dan maar in een zakelijke Prius en extra subsidie als je een witte Prius rijd? (want dat is de meest veilige kleur).

 

vrijdag, 20 maart 2009

Jan van Dorp: Goed werk Wouter

Een zeer goed initiatief. Het interview met meneer Cramer toont aan dat hij absoluut géén idee heeft van de gevolgen voor de belastingbetaler van zijn wetswijziging die hij samen met een paar linkse vriendjes heeft doorgevoerd. Het is niet meer dan billijk dat er een overgangsregime komt voor de bestaande zakelijke rijders in auto's van 15 - 25 jaar oud. Ik steun het initiatief om dit desnoods via een procedure bij de Belastingkamer te bereiken.  Bij deze biedt ik tevens mijn kennis en expertise op dit gebied aan.

donderdag, 19 maart 2009

Marco Roeleveld MARO Tax...: Help de hobby-auto om zeep...

Hoewel ik beroepsmatig toch baat heb bij deze regeling (fiscale taxaties, maar vooral verzekeringstechnische taxaties), komt het privé toch veel harder aan.

Zelf heb ik mijn hobby-auto (Toyota MR2 3.0-24V V6 T-Bar 1990) een jaar of vier zakelijk nu via deze erg interessante mogelijkheid. Op deze manier is een hobby-auto nog een beetje te bekostigen, wat ook weer extra stimulans geeft aan de economie door behoorlijke uitgaven in de vorm van upgrades e.d.

 Met deze lage bijtelling is het mogelijk om deze, toch vooral uit liefhebberij aangekochte, auto's te kunnen bljiven rijden.

Valt dit weg, kan de markt overspoeld worden door de nodige dikke auto's welke niet altijd in liefhebbershanden terecht komen en waardoor het mobiele erfgoed snel achteruit gaat.

Stelt u zich eens voor... kleine ondernemers met een dergelijke liefhebbersauto die plotseling geconfronteerd worden met een enorme fiscale bijtelling over de nieuwwaarde die niet in verhouding staat tot de kosten e.d. (waar overigens ook nog een mouw aan te passen is qua bijtelling) en als men de auto toch (zakelijk) wil houden, deze dan veel meer móet gaan gebruiken, met enorme kostenposten plus vaak minder milieuvriendelijk gebruik tot gevolg!

Laat deze liefhebbersauto's lekker in dit beperkte fiscale stukje zitten en laat de economie door deze kleinere ondernemers een boost krijgen en niet door ze een enorme kostenpost voor te schotelen!

 Het merendeel zal dagelijks nog vast wel een moderne en schone auto hebben, want in mijn geval zie ik me niet meer dan 75.000 km per jaar met een youngtimer op benzine rijden, maar rij in een moderne auto met LPi, wat het milieu toch ook ten goede komt in vergelijking met een enorme toename van ritten met een minder schone youngtimer.

 Dus politiek: hou deze 15+ regeling gewoon in stand!

woensdag, 18 maart 2009

Erwin de Vilder: leve de Christenunie

Leden van Christenunie staan al niet bekend als levensgenieters, nu kennelijk ook het lolletje van de (kleine) ondernemer die zich graag wil onderscheiden door in een statement te rijden i.p.v. de zoveelste kleurloze Golf, mondeo, audi A3 etc. Het voorstel schiet haar doel voorbij aangezien we nu worden gestimuleerd om in nog oudere, viezere en duurdere (qua onderhoud) auto's te kruipen. Dit kan best, ik heb zelf een Porsche 928-S uit 1981 op naam van de zaak staan die ik bijtel tegen de dagwaarde. Let op er zal ook nog wel een voorstel volgen om de vrijstelling van wegenbelasting af te schaffen voor auto's ouder dan 25 jaar. Laat de politiek zich eerst maar eens over de crisis buigen i.p.v. over dit soort onzin.

 

 

 

maandag, 16 maart 2009

Marco Hof: Help!

Geachte heer Cramer,

Onderstaand een voorbeeld uit de praktijk: 

Ondernemer investeert in fiscaalvriendelijke youngtimer. Aanschaf 22.000 plus LPG inbouw 2.000 plus nog wat dingetjes in en aan de auto; totaal 25.000,00. Deze zakelijke investering vindt plaats in 2008.

In de tussentijd dient u uw amendement in.

De ondernemer zal dus afscheid moeten nemen van de auto; immers: hij moet in 2010 bijtellen over de nieuwwaarde en daar failleert hij op. Afscheid nemen echter levert hem een te verwachten boekverlies op van 10.000,00. Deze auto's zijn door uw toedoen namelijk schier onverkoopbaar.

Mijn vraag aan u: hoe verantwoordt deze ondernemer zijn boekverlies, en dan voornamelijk het gedeelte boven de 20% afschrijving? De fiscus tolereert namelijk maximaal 20% afschrijving op bedrijfsmiddelen maar door uw toedoen hikt de man tegen bijna 50% aan in 2009.

Ik ben reuze nieuwsgierig naar uw antwoord.

Groet,

 

Marco Hof. 

 

 

zondag, 15 maart 2009

Ben : Kan dit wel?

Ik vraag me af of dit wel kan en overeind blijft als het aangevochten zou worden.

Stel het bedrijf heeft een 15 jaar oude auto gekocht voor 1500 euro met een cat.waarde van 50.000 euro , en de totale kosten verder aan verzekering, wegenbelasting, onderhoud en brandstof zijn nog eens 3500 euro per jaar. Dan kan het toch niet dat een rechter akkoord zou gaan met een bijtelling van ca 12.000 euro zijnde 'verkapt' inkomen als het bedrag in geen verhouding staat tot de werkelijke kosten van de auto. Het lijkt mij dat een of andere organisatie hier eens een proefproces zou moeten opzetten om dit te toetsen. Zou graag willen weten hoe de heer Cramer dit rechtvaardig vindt.

 

zaterdag, 14 maart 2009

Jan van Wijngaarden: Lekker belangrijk...

Lekker belangrijk, deze maatregel. Er zijn vreselijk grote problemen op te lossen, de regering heeft moeite om die op te lossen. En wat doen ze? Ze pakken een heel makkelijk groep slachtoffers en gaan die pesten met deze maatregel. Bizar. Dat je een auto met een waarde van duizend Euro moet tellen als zou deze het 70 voudige kosten. Wie verzint dit?

 

vrijdag, 13 maart 2009

Thijs: verander het maar weer eens

Wij hebben in ons bedrijf vier bedrijfswagens waaronder 1 youngtimer. Dit  is de auto die ik ook privé rijd. Het is een Volvo uit 1993. Fijne auto. We hebben sinds 1991 (zolang ons bedrijf bestaat) al allerlei regels rond ondernemers, belasting en auto's zien komen en gaan. Het is lastig bedrijfsvoeren wanneer de regering om de haverklap de regels verandert. Als de regeling teniet wordt gedaan zal ik meer bijtelling gaan betalen of de auto in privé nemen. Maar laat de Kamer alsjeblieft dit voorstel torpederen. Het geeft weer zo'n rompslomp en we schieten er niets mee op.

woensdag, 11 maart 2009

Hans Hoekstra: .....bijtelling oldtimer (2)

Hallo,

ik heb net een reactie gegeven, maar voeg er eentje aan toe.

 Ik zag verderop (hieronder) een reactie waarin wordt gesteld dat voor het gebruik van een prive auto de BTW van bepaalde autokosten kan worden verrekend. Dat heb ik ook wel eens eerder gehoord.

 Wat ik zou doen, is de auto > 15 jaar overnemen in prive. En dan netjes tegen 0,19 cent/kilometer gaan rijden. En dan de BTW op de benzine en onderhoud verrekenen. Dan kom je al met al nog redelijk uit. Overigens kun je dan ook gewoon in een nieuwe auto gaan rijden (ik heb nl. ook nog een BMW 520 E34 van 1996, voorzien van alle extra's die nuttig zijn). Maar beter is natuurlijk de huidige bijtellingsregeling te handhaven!

woensdag, 11 maart 2009

Hans Hoekstra: ...ophogen bijtelling

Hallo allen,het was net of ik vanochtend mezelf in het FD zag staan. ik heb nl. ook een BMW > 15 jaar op naam van mijn zaak. Nu had ik ook al begrepen dat de bijtelling wordt verhoogd per 1/1/10 a.s. Ja, de regering gaat ook op de kleintjes letten.

Maar wat zijn mijn motieven om in zo'n oudere BMW te gaan rijden:- relatief lage aanschafwaarde- voldoende onderdelen- vervuilend: voorzien van katalysator en loopt 1 op 11 (het gaat nl. om een benzine 525i van 1989). Dat lijkt me dus alleszins redelijk!- ja, de omstandigheid dat de bijtelling over de dagwaarde gaat speelt natuurlijk ook mee, maar de omstandigheid dat je je als ondernemer onderscheidt van de doorsnee leasebak telt voor mij meer.

Al met al vrees ik dat we er weinig aan kunnen doen. En maar op zoek moeten gaan naar een BMW van 25 jaar of ouder. En die zijn wel minder bij de tijd. En dat lijkt me niet wenselijk om die te gaan inzetten. Maar goed, dat is persoonlijk.

 En zoals iemand hier terecht zegt: je doet een investering op basis van bepaalde uitgangspunten en dat moet je vervolgens snel weer ingrijpen. Al met al niet zo netjes van de overheid.

 Ik ondersteun van harte het initiatief om de maatregel terug te draaien. Mocht er hulp nodig zijn, dan bied ik die bij deze aan.

woensdag, 11 maart 2009

LET OP: Het is niet langer mogelijk om reacties te plaatsen.

 

<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende > Einde >>Pagina 3 van 6