Alles over de bijtelling van uw youngtimer, oldtimer of klassieker

                                                                    
                                                                    Klik op het LinkedIn logo om
                                                              naar onze groep op LinkedIn te gaan

BTW correctie per 1 juli 2011 flink hoger!

Helaas is er weer slecht nieuws voor de Youngtimer rijder. De zogenaamde BTW correctie voor prive gebruik voor de auto van de zaak gaat flink omhoog per 1 juli 2011.

Tot 1 juli 2011 werd de BTW correctie voor prive gebruik van de auto van de zaak voor youngtimers altijd als volgt berekend: men nam 12% van 35% van de waarde in het economische verkeer. Dit bedrag werd betaald aan de belastingdienst. Bron: Belastingdienst, regels tot 1 juli 2011

Per 1 juli 2011 zijn de regels echter veranderd. Voor alle auto's geldt voortaan een percentage van 2,7 over de cataloguswaarde. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen zuinige, minder zuinige of auto's van 15 jaar, het is altijd 2,7% over de cataloguswaarde. Bron: Belastingdienst, regels vanaf 1 juli 2011

Eerder onderzoek van ons wees uit dat de gemiddelde cataloguswaarde van youngtimers € 56.000 is, de gemiddelde waarde in het economische verkeer (de huidge waarde van de youngtimer) bleek € 5.600 te zijn. In de oude situatie was de BTW correctie 12% * 35% * € 5.600 =  € 235,20 per jaar.

Op basis van de nieuwe regels per 1 juli 2011 wordt de berekening als volgt: 2,7% * € 56.000 = € 1.512,00 per jaar, een stijging van meer dan 500%! Gezien het feit dat de nieuwe berekening gebasseerd is op de cataloguswaarde van de auto, kan de stijging lager of hoger uitvallen.

Er is een manier om deze disproportionele stijging te ontlopen, u dient dan een sluitende rittenregistratie bij te houden om daarmee de verhouding tussen zakelijk en prive gebruik vast te leggen. Dit betekent natuurlijk een enorme administratieve last, waarop ondernemers niet op zitten te wachten.

Wij zijn daarom wederom met politiek Den Haag in overleg om hiervoor een oplossing te vinden.

Schrijf u daarom in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.