Alles over de bijtelling van uw youngtimer, oldtimer of klassieker

                                                                    
                                                                    Klik op het LinkedIn logo om
                                                              naar onze groep op LinkedIn te gaan

Nieuws

 

Hieronder treft u de 10 meest recente nieuwsberichten. Onder deze 10 berichten staan oudere nieuwsberichten.




MRB vrijstelling oldtimers vervalt per 2014

30 oktober 2012. Het nieuwe kabinet Rutte II is van plan de vrijstelling voor oldtimers van MRB (motorrijtuigenbelastingen), ook wel wegenbelastingen genoemd, per 2014 te laten vervalen.

Oldtimers zijn auto's van 25 jaar of ouder. Momenteel wordt voor deze auto's geen MRB betaald, maar dat gaat dus veranderen als het aan Rutte II ligt. U kunt dit lezen in het regeerakkoord dat inmiddels openbaar is. In het regeerakkoord staat :"De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen afgeschaft.". En: "105. Vervallen vrijstelling oldtimers MRB. De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers komt te vervallen.". U kunt het volledige regeerakkoord hier vinden.

105. Vervallen vrijstelling oldtimers MRB
De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers komt te vervallen.

Er valt niet duidelijk op te maken uit het regeerakkoord wat men exact van plan is. Daarom ben ik even aan het rekenen gegaan. Vanaf 2014 boekt men € 155 miljoen per jaar in als extra inkomsten. Per 01-01-2012 waren er in Nederland (bron CBS) 325.000 personenauto's van 25 jaar of ouder. Dit betekent Rutte II rekent op € 477 aan inkomsten per oldtimer per jaar. Mijn inziens is de conclusie dat alle oldtimers vanaf 2014 volledig MRB zullen gaan moeten betalen, zonder uitzondering.

Wij hebben nog geen standpunt ingenomen voor wat betreft deze maatregel. U kunt natuurlijk contact met ons opnemen. Media kunnen contact opnemen op nummer 030-2600689.

Wouter van Embden

 

Op bezoek bij het Ministerie van Financien

Inzake de BTW kwestie hebben wij reeds Kamerleden benaderd. Tevens hebben wij een uitnodiging verstuurd naar Staatssecretaris Weekers. Naar aanleding van ons schrijven werden wij uitgenodigd om op 2 november 2011 te komen praten over de BTW kwestie. Dit gesprek verliep in een constructieve sfeer. Over en weer wordt momenteel informatie uitgewisseld en bekeken of er oplossingen mogelijk zijn voor de youngtimer rijders die hard door deze maatregel getroffen worden.

Zodra er nieuws te melden is, dan zullen wij dat hier openbaar maken.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

 

BijtellingYoungtimer weer in actie!

Na het succes in 2009 hoopten we dat het daar even bij zou blijven, maar helaas is niets minder waar. Wij krijgen veel mailtjes van ondernemers die zich grote zorgen maken over de enorme stijging van de BTW correctie bij privegebruik voor youngtimers.

Wij hebben daarom besloten om ook nu weer de handen uit de mouwen te steken om voor de youngtimer-rijdende-ondernemer op te komen. U hoort binnenkort meer van ons!

 

Han Terneldeli, Aaben Youngtimers

Wouter van Embden, Stichting Autobelangen

 

BTW correctie per 1 juli 2011 flink hoger!

Helaas is er weer slecht nieuws voor de Youngtimer rijder. De zogenaamde BTW correctie voor prive gebruik voor de auto van de zaak gaat flink omhoog per 1 juli 2011.

Tot 1 juli 2011 werd de BTW correctie voor prive gebruik van de auto van de zaak voor youngtimers altijd als volgt berekend: men nam 12% van 35% van de waarde in het economische verkeer. Dit bedrag werd betaald aan de belastingdienst. Bron: Belastingdienst, regels tot 1 juli 2011

Per 1 juli 2011 zijn de regels echter veranderd. Voor alle auto's geldt voortaan een percentage van 2,7 over de cataloguswaarde. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen zuinige, minder zuinige of auto's van 15 jaar, het is altijd 2,7% over de cataloguswaarde. Bron: Belastingdienst, regels vanaf 1 juli 2011

Eerder onderzoek van ons wees uit dat de gemiddelde cataloguswaarde van youngtimers € 56.000 is, de gemiddelde waarde in het economische verkeer (de huidge waarde van de youngtimer) bleek € 5.600 te zijn. In de oude situatie was de BTW correctie 12% * 35% * € 5.600 =  € 235,20 per jaar.

Op basis van de nieuwe regels per 1 juli 2011 wordt de berekening als volgt: 2,7% * € 56.000 = € 1.512,00 per jaar, een stijging van meer dan 500%! Gezien het feit dat de nieuwe berekening gebasseerd is op de cataloguswaarde van de auto, kan de stijging lager of hoger uitvallen.

Er is een manier om deze disproportionele stijging te ontlopen, u dient dan een sluitende rittenregistratie bij te houden om daarmee de verhouding tussen zakelijk en prive gebruik vast te leggen. Dit betekent natuurlijk een enorme administratieve last, waarop ondernemers niet op zitten te wachten.

Wij zijn daarom wederom met politiek Den Haag in overleg om hiervoor een oplossing te vinden.

Schrijf u daarom in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

 

In Youngtimer magazine

Bijtellingyoungtimer in Youngtimer magazineOp 7 mei 2010 verscheen nummer 2 van het nieuwe blad Youngtimer magazine. Hierin was een artikel gewijd aan de actie die wij vorig jaar voerden tegen de verhoging van bijtelling voor youngtimers. Klik hier om het artikel te openen (PDF).

 

Artikel Autoweek

Van de hand van Andrew Mason verscheen in de Autoweek wederom een artikel over onze actie. Klik op het artikel om het in PDF te lezen.

Artikel Autoweek 46

 

 

Live op BNR vanuit Tweede Kamer

bnr-logoOp donderdag 19 november 2009 kwamen wij live in de uitzending van BNR in het programma de Nationale Autoshow met Bas van Werven en Carlo Brantsen. Dit was vanuit de Tweede Kamer enkele minuten na de stemming over het reparatieamendement.

Klik op de play knop om het fragment te horen.

 

 

Artikel Autovisie

Op 22 oktober 2009 verscheen in de Autovisie in een artikel over de kwestie bijtelling youngtimers. Han Terneldeli (www.aaben.nl) werkte mee aan dit artikel. Klik op het artikel om het als PDF te openen.

Artikel Autovisie

 

Reparatieamendement Ernst Cramer

Eind 2008 diende Ernst Cramer (Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie) een amendement in waardoor de leeftijdsgrens voor bijtelling op basis van de waarde in het economische verkeer van 15 naar 25 jaar verlegd werd. Dit amendement werd door de Tweede Kamer aangenomen, waardoor 25.000 ondernemers gedupeerd zouden worden per 1 januari 2010.

Wij hebben hier een actie tegen opgezet en veel cijfermateriaal verzameld. Op basis van onze overtuigende argumenten heeft Ernst Cramer zijn mening bijgesteld. Op 9 november 2009 diende Ernst Cramer wederom een amendement, maar deze keer om de gevolgen van het eerder aangenomen amendement grotendeels terug te draaien. Dit reparatieamendement werd medeondertekend door Paul Tang (PvdA) en Jolande Sap (GroenLinks).

De reparatie
Het reparatieamendement voorziet in het terugdraaien van oorspronkelijke amendement. Dit betekent dat indien het reparatieamendement aangenomen wordt, de leeftijdsgrens voor bijtelling op basis van de waarde in het economische verkeer gewoon 15 jaar blijft. Tegelijkertijd wordt wel het percentage bijtelling verhoogd van 25% naar 35%. Hieronder een aantal rekenvoorbeelden:

Als voorbeeld een auto van 15 jaar oud met een cataloguswaarde (dus de nieuwwaarde bij aankoop) van € 40.000,- en een waarde in het economische verkeer (dit is de huidige marktwaarde van de auto) van € 4.000,-. Er wordt gerekend met een belastingdruk van 47% (dit is het gemiddelde waarmee de belastingdienst rekent).

Situatie sinds 1 januari 2001, 25% bijtelling op basis van waarde economische verkeer:
€ 4.000 * 25% * 47% = € 470 per jaar ofwel € 39 per maand.

Situatie per 1 januari 2010 op basis van amendement 2008, 25% bijtelling op basis van cataloguswaarde:
€ 40.000 * 25% * 47% = € 4.700 per jaar ofwel € 392 per maand.

Situatie per 1 januari 2010 op basis van (nog niet aangenomen) reparatieamendement, 35% bijtelling op basis van waarde economische verkeer:
€ 4.000 * 35% * 47% = € 658 per jaar ofwel € 55 per maand.

Uit bovenstaande voorbeelden blijkt dat bij het oorspronkelijke voorstel maar liefst 10 keer meer bijtelling betaald zou moeten worden, een stijging van 1000%. Op basis van het (nog niet aangenomen) reparatieamendement is de stijging geen 1000% maar 40%. Per maand geen stijging van € 353 per maand, maar € 16 per maand.

Op 19 november 2009 wordt over dit amendement gestemd in de Tweede Kamer. Onze verwachting is dat het reparatieamendement kan rekenen op een meerderheid van stemmen, maar zekerheid is er nog niet, dus pas op 19 november 2009 is er meer duidelijkheid. In de weken daarna zal het amendement ook in de Eerste Kamer behandeld worden.

De afgelopen tijd hebben wij veel tijd doorgebracht in Den Haag om onze lobby kracht bij te zetten. Hieronder treft u een aantal filmpjes waarin u meer kunt zijn over de kwestie bijtelling youngtimers.


Compilatie Kamercommissie
Financiën 2 november 2009


Interview met Ernst Cramer
2 november 2009

Interview met Johan Remkes
2 november 2009

Interview met Pieter Omtzigt
10 november 2009

Wouter van Embden, 13 november 2009

 

Artikel in Telegraaf

Op 10 november 2009 verscheen een artikel over de kwestie bijtelling youngtimers in de Telegraaf. Klik op het plaatje om het artikel als PDF te openen.

Artikel Telegraaf bijtelling youngtimers