Alles over de bijtelling van uw youngtimer, oldtimer of klassieker

                                                                    
                                                                    Klik op het LinkedIn logo om
                                                              naar onze groep op LinkedIn te gaan

Den Haag handelt onoorbaar.

Autovisie publiceerde in nr. 3 het artikel “Youngtimers de Sigaar”  met daarin de opmerking dat “de ondernemers op de valreep van het jaar nog even fraai een oor is aangenaaid”. Daarmee ben ik het hartgrondig eens.  Het netter verwoorden hoeft niet met deze onoorbare gang van zaken: tijdens de behandeling van de begrotingsplannen 2009 kwam 2e kamerlid Cramer van de ChristenUnie  geheel onverwacht met zijn voorstel om de grens voor het gunstige bijtellingregime te verschuiven van 15 jaar naar 25 jaar en het werd – nog onverwachter – prompt aangenomen. In allerijl heb ik met een aantal collega’s enkele goed beargumenteerde stukken gemaild naar zowel leden van de Eerste als de Tweede Kamer (gezien de behandeldata in het parlement moest het wel per mail, een ouderwetse brief zou sowieso al te laat aankomen). Aan de hand van de besparing van € 21 miljoen die Cramer zei te kunnen realiseren, hebben we op de achterkant van een sigarendoos voorgerekend dat het om minimaal 4.500 ondernemers zou gaan die in deze economisch zware tijden plotsklaps en zonder overgangsregeling de strop wordt omgedaan.  Als er morgen een bedrijf zijn 4.500 medewerkers financieel kortwiekt is het voorpaginanieuws, maar als het 4.500 individuele hard werkende zelfstandigen zijn, die zich nu eenmaal niet in twee weken tijd kunnen organiseren, lijkt dat niet te tellen. Handig gedaan “Den Haag” en jammer dat niet één “volksvertegenwoordiger” het fatsoen heeft gehad om op ons offensief te reageren. Inderdaad: niet één! Autovisie noemt het “sneaky” in haar artikel, maar ik hoor ook nog wel wat andere omschrijvingen van gedupeerde ondernemers. Inmiddels heb ik zo ongeveer een dagtaak aan het beantwoorden van mails van benadeelden die zich afvragen of ik misschien nog iets zou kunnen ondernemen om het tij te keren.  Maar goed, ik ben ook maar een hardwerkende zelfstandige met beperkte mogelijkheden. 

Het initiatief van Wouter en Harald om op deze site alle reacties te verzamelen juich ik toe! Daarmee is er een publiek verzamelpunt van waaruit we kunnen bezien of het zin heeft om verder stappen te ondernemen. Inzet moet dan zijn om de ridicule wijziging terug te draaien of meer! Je kunt namelijk afvragen of het  überhaupt wel terecht is dat  je bijtelling moet betalen over de nieuwwaarde als je een gebruikte auto koopt, dus ongeacht de leeftijd. Misschien moet er helemaal geen leeftijdgrens zijn, of misschien moet die bijvoorbeeld bij vijf jaar liggen.

Ontwikkeling handelsprijzen.
Ik hoor geluiden van gedupeerden dat ze bang zijn dat de waarde van hun auto nu ineens dramatisch zou kelderen, maar dat wil ik toch wel graag ontzenuwen: vanaf het begin van mijn bedrijf heb ik auto’s gezocht vanaf 10 jaar oud met aantoonbare historie en lage km-standen en mijn collega’s hebben deze net zo goed. In onze dagelijkse praktijk ontmoeten we immers twee soorten klanten: enerzijds zijn er autoliefhebbers die een 15 jaar oude auto willen en deze “op de zaak zetten” om zo de bijtellingkosten te beperken en anderzijds zijn er liefhebbers die er een extra auto in de privé-sfeer bij willen hebben om dáármee de bijtelling in zijn geheel te ontlopen (vaststaat dat ze allemaal iets bijzonders willen rijden dat niet iedereen heeft). De prijs van zo’n auto van bijvoorbeeld 13 of 14 jaar oud ligt in lijn met die van 15 jaar of ouder en ik zie geen enkele reden waarom de waarde van die 13 of 14 jaar oude auto nu ineens zou gaan kelderen. Ik verwacht dat er in de loop van dit jaar een verschuiving optreedt naar het privé-gebruik waarbij het niet uitmaakt of die auto nu 14 of 15 jaar oud is. Als het maar wél een heel echte auto is.  Zo’n auto houdt zijn waarde omdat – zoals het in de handel heet – je in helder water niet kunt verdrinken. En dus zie ik ook niet in waarom de waarde van een 15 jaar oude auto nu ineens onderuit zou gaan.

Dat de youngtimer-branche op dit moment geen extra ruime voorraad aanhoudt, maar eerder afwacht en kieskeurig is met zijn inkopen, is gezien de huidige economie natuurlijk logisch. We zijn maar wat blij dat we zelfstandig ondernemer zijn, de nodige flexibiliteit hebben en geen dealerbedrijf zijn dat aan allerlei opgelegde standards met verplichte voorraden moet voldoen. Bijkomend voordeel is dat er tijdelijk wat minder aanbod zal zijn en dat komt het prijsniveau ten goede.

Geniet van je Youngtimer!

Het feit dat we nog tot 31 december van dit jaar het bijtellingsvoordeel kunnen benutten, versterkt mijn gedachte en betekent dat er geen enkele reden is om de youngtimers nu ineens massaal te koop aan te bieden. Integendeel, veel ondernemers/autoliefhebbers zullen de afschrijvingsmogelijkheden dit jaar ten volle willen gebruiken. Ook vanwege die tijdspanne is er dus geen aanleiding om buitengewone prijsdruk te verwachten. Dit jaar de afschrijvingsmogelijkheden aanwenden om de auto vervolgens naar de privé-sfeer over te hevelen is de beste én de leukste oplossing. Alle andere voordelen van de youngtimers blijven immers recht overeind voor de echte liefhebber:

-  door de lage aanschafwaarde staan de totale autokosten nog steeds niet in verhouding tot die van een nieuwe auto
- ze hebben minder elektronica en meer mechanische techniek waardoor een hogere mate van bedrijfszekerheid (en lagere onderhoudskosten) en
- ze bieden vooral héél véél emotie en plezier! 

En tja, een belastingvrije vergoeding 19 ct/km is niet de hele wereld, maar je moet natuurlijk óók in je berekening meenemen dat je de bijtelling in zijn geheel ontloopt en dat je geen gedoe hebt met vervelende km-registraties en da’s ook veel waard! 

Wist u dat: het milieu.
En niet in de laatste plaats, het milieu: het is goed om te weten dat maar 3,5% van de totale NOx uitstoot wordt veroorzaakt door het gebruik van de auto (uitlaatgassen)! Het productieproces van de auto (26%) en de productie van brandstoffen (70%) zorgen voor de meeste uitstoot. Dat plaatst de hele milieudiscussie in relatie tot oudere auto's natuurlijk wel in een ander daglicht. 

Dus: als je kiest voor een Youngtimer met een geregelde katalysator of roetfilter in plaats van een nieuwe auto, ben je wel degelijk milieubewust en verantwoord bezig. Je draagt om te beginnen al bij met 26% reductie (!) en is het is natuurlijk ook gewoon leuk om het cultureel erfgoed in stand te houden! 

Waarde lezers, dit moest me even van het hart! Via mijn site www.aaben.nl en de gratis nieuwsbrief meld ik de relevante ontwikkelingen. 

Met vrienlijke groet,
Aaben.nl Youngtimers,
Han Terneldeli.