Alles over de bijtelling van uw youngtimer, oldtimer of klassieker

                                                                    
                                                                    Klik op het LinkedIn logo om
                                                              naar onze groep op LinkedIn te gaan


Reacties van bezoekers

gastenboekWat vindt u van de voornemens om vanaf 25 jaar de bijtelling te baseren op de economische waarde? Hier kunt u reacties van anderen lezen en zelf een reactie achterlaten. U dient alle velden in te vullen, uw emailadres wordt niet op de site getoond. Het formulier om een reactie achter te laten treft u onderaan deze pagina.

Geef alstublieft aan of u momenteel gebruik maakt van deze regeling en wat uw beroep is. Wij zijn ook benieuwd wat u van plan bent wanneer de regeling daadwerkelijk wordt verschoven van 15 naar 25 jaar (overweegt u de auto prive te gaan rijden, overweegt u een 25 jaar oude auto te kopen/importeren, overweegt u een nieuwere auto van de zaak te gaan leasen/aan te schaffen, enz.)

LET OP: Het is niet langer mogelijk om reacties te plaatsen.

 

Hans Schoolenberg: Fiscale onbetrouwbaarheid

Beste Wouter

Ik heb een 300 SE vorig jaar april gekocht bijBudget Benz.  Ik werk in mijn eigen bv als consultant. Mijn auto’s rijd ik voor mijn werk. Omdat ik de crisis aanvoelde komen heb ik mijn Saab verkocht en een bijtellingvriendelijk Mercedes gekocht. Ik heb daar op geen enkele manier spijt van..  Jarenlang heb ik in leaseauto’s of auto’s van de zaak gereden. Los van de aanschaf bracht ik bij de Saab per beurt ook nog eens rond de 1200 naar de Bovag. Dat is nu allemaal voorbij. Mijn beurten zijn wat frequenter maar niet duurder dan 300-400 bij een officiële MB dealer. Mijn auto heeft een netto katalysator en komt los van de invoerkeuring van 2007 ook met de vingers in de neus door de APK. Ook in Duitsland geen probleem. OK debrandstof wordt gretig verstookt maar daar betaal ik mijn accijnzen ookvoor.  Ineens is die bijtellingsafschaffing er. Ik heb het niet eens in de gaten gehad. Daarmee komt mijn exploitatie in een ander licht en dat in tijden van crisis. Ik ga dat natuurlijk niet betalen die extra bijtelling – dus koop er privé een auto bij. Tweede hands en iets jonger daar rijd ik dan z.g. in. Vakanties doe ik met het vliegtuig dan maar of ik combineer het met relatiebezoeken in het buitenland. Gevolg twee auto’s op de weg. De MB blijft evenveel rijden – ik rijd zo’n 40.000 per jaar zakelijk. Evenveel benzine tanken en om onder de bijtelling uit te komen zet ik een auto voormijn vrouw op mijn naam privé.  Het milieu wordt nu door twee auto’s bediend. Ok de wegenbelasting is een extra post, maar ik koop natuurlijk niet zo’n grote auto voor privé voor die paar kilometers. Als we die auto toch hebben gaat mijn vrouw ook weer rekenen of haar OV jaarkaart niet duurder is dan die auto die er dan toch weer staat.  Als we die auto niet hebben huren we er gewoon elke keer een. Misschien huur ik hem wel van de zaak. Want als ik hem van een zaak mag huren die Hertz heet zonder bij te tellen als ik hem maar privé betaal kan ik hem toch ook concurrerend huren van mijn eigen bedrijf. Of mag ik dat niet.

maandag, 09 februari 2009

Hans Blankestijn: Zakelijk autobezitter uitwringen

Een nieuwe maatregel om de autobezitter in alle categorieën uit te wringen, terwijl de 15-jaarsregeling zo aantrekkelijk was: je behoudt oude goede auto’s voor NL en stimuleert conserveren i.p.v. weggooien. In de basis is het belachelijk dat de auto’s met de huidige kwaliteiten na 3 jaar worden afgeschreven, uit de lease en zakelijke markt verdwijnen om plaats te maken voor weer een vloot van nieuwe auto’s. Mocht de overheid de nobele gedachte hebben dat oude auto’s het milieu te veel belasten en dit willen oplossen door de 25% regeling op cataloguswaarde te laten gelden: waanzin en meten met twee maten: regel deze belasting dan via de Wegenbelasting dan wel stel eisen( vereiste aanpassingen) aan de milieu vriendelijkheid van deze 15 jaar oude getrouwen.

vrijdag, 06 februari 2009

N. Oteman: Afspraak = afspraak

Met verbijstering heb ik kennis genomen van de huidige voorstellen mbt de oldtimerregeling. Klaarblijkelijk kan de overheid gemaakte afspraken zomaar intrekken. Dat kom je niet echt geloofwaardig over en ben je wat mij betreft een onbetrouwbare onderhandelingspartner. Ik ben huisarts (http://huisartsenpraktijkoteman.huisartsen.nl/) en heb dus een eenmanszaak. Vorig jaar heb ik een 15 jaar oude auto aangeschaft en rekening houdend met deze regeling heb ik de auto netjes laten opknappen en restaureren voor een flink bedrag. Moet de kleine ondernemer dan weer de dupe zijn?

donderdag, 05 februari 2009

Wouter van Embden: Onbetrouwbare overheid

De overheid stelt zich onbetrouwbaar op naar ondernemers. Op basis van deze regeling heeft mijn onderneming een 15 jaar oude auto in gebruik. Er is veel geinvesteerd in goed onderhoud van deze auto. In de meerjaren budgetten is gerekend met de regeling voor 15 jaar oude auto's. Het op zo korte termijn verplaatsen van de leeftijd van 15 jaar naar 25 jaar vind ik absurd. Ik ben zelfstandig ondernemer in de ICT (Corporate IP B.V.) en heb deze site opgezet.

Wanneer alles onverhoopt zo gaat als de Christen Unie wenst dan overweeg ik sterk om een 25 jaar oude Amerikaanse MPV aan te schaffen en daar een LPG installatie in te laten bouwen. Wanneer meer ondernemers dit zouden doen dan behaalt de overheid haar doelen niet. Immers, in plaats van een besparing voor de overheid, zou ik geen wegenbelasting betalen en nog steeds gebruik maken van een gunstige bijtellingsregeling. Tevens vermoed ik dat de milieubelasting van een dergelijke auto hoger is dan van de auto waar ik momenteel in rijd.

Ik vind het aanpassen van deze regeling absurd en ben van mening dat deze van tafel zou moeten of op zijn minst aangepast voor ondernemers die momenteel gebruik maken van deze regeling. Zeker in deze tijd van economische malaise is het onterecht dat (kleine) ondernemers op deze manier financieel gepakt worden.

donderdag, 05 februari 2009

LET OP: Het is niet langer mogelijk om reacties te plaatsen.

 

<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende > Einde >>Pagina 6 van 6