Alles over de bijtelling van uw youngtimer, oldtimer of klassieker

                                                                    
                                                                    Klik op het LinkedIn logo om
                                                              naar onze groep op LinkedIn te gaan

Bericht in Volkskrant

Youngtimer blijft zakelijk in trek

Van onze verslaggeefster Nelleke Trappenburg Gepubliceerd op 03 november 2009 00:00, bijgewerkt op 11:48

Den Haag -  De bijtelling voor zakelijke automobilisten met een ‘youngtimer’, een jonge klassieker, stijgt minder dan gevreesd.

Den Haag ChristenUnie-Kamerlid Ernst Cramer wil de fiscale bijtelling op ‘youngtimers’, auto’s tussen de 15 en 25 jaar oud, volgend jaar minder fors verhogen. Dat bleek maandag bij de behandeling van het Belastingplan voor 2010.

In plaats van de aanschafwaarde als rekenbasis voor de bijtelling, wil hij zich blijven baseren op de dagwaarde. In ruil daarvoor wil hij dan het percentage met 10 procent verhogen tot 35 procent.

Vorig jaar kwamen de regeringspartijen CDA, PvdA en ChristenUnie met het voorstel om per 1 januari 2010 de fiscale bijtelling van jonge klassiekers te gaan berekenen op basis van de aanschafwaarde, die aanzienlijk veel hoger is dan de dagwaarde van dit oudere type auto. Dit voorstel bleek omstreden. Ondernemers en werkgeversorganisaties kwamen massaal in opstand.

Volgens de initiatiefnemers van de website bijtellingyoungtimer.nl zou deze maatregel voor ondernemers een lastenverzwaring van 150 miljoen euro betekenen. Oftewel een kostenverhoging van gemiddeld 500 euro per maand voor met name kleine ondernemers. Het ministerie berekende de lastenverzwaring aanvankelijk op 21 miljoen euro.

Volgens Cramer heeft Financiën weliswaar toegegeven dat de kosten wel eens hoger kunnen liggen dan de eigen berekening, maar ziet het ministerie zich niet genoodzaakt het voorstel aan te passen. Cramer wil een eind maken aan deze patstelling. ‘Als het niet zo werkt als je had bedacht, dan moet je dat durven veranderen.’

Het gat dat hierdoor in de begroting ontstaat, vangt Cramer op door de vrijstelling voor oldtimers, auto’s ouder dan 25 jaar, op termijn te laten vervallen. Vanaf 2012 zal de regeling niet meer gelden voor auto’s die dan 25 jaar worden. Dat was al eerder voorgesteld, maar volgens Cramer nog niet doorberekend in de begroting.

Beide maatregelen zijn bedoeld om bedrijven te prikkelen jongere en milieuvriendelijker auto’s te kopen.